نکته ی امنیتی روز

توجه داشته باشید که کلمات عبور کوتاه و ساده به راحتی قابل کشف هستند و همچنین کلمات عبوری که بدلیل پیچیدگی و طولانی بودن به سختی توسط کاربر وارد میشوند نیز میتوانند به همین اندازه خطرناک باشند.
نکته ی امنیتی روز
تاریخچه ی مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات


تحولات گسترده در زمینه کامپیوتر و ارتباطات تغییرات عمده ای را در عرصه های مختلف حیات بشر به دنبال داشته است صرفنظر از تعاریف متنوع و دامنه وسیع کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در بخش های مختلف زندگی دسترسی سریع به اطلاعات و انجام امور بدون در نظر گرفتن فواصل جغرافیایی و فارغ از محدودیتهای زمانی محوری ترین دستاورد این فناوری است .

افزایش روزافزون مسائل و پیچیده‌تر شدن آنها؛ نیاز به حل مسائل در زمان کوتاه و بهره‌برداری از حداکثر امکانات؛ نیاز به داشتن مراکز کامپیوتری با تجهیزات پیشرفته و افراد متخصص دارد. در همین راستا در سال ۱۳۴۴ مرکز کامپیوتر دانشگاه شیراز با هدف ارائه خدمات بهتر و سریع‌تر به دانشگاه و بقیه دوایر با همت اساتید دانشگاه تأسیس گردید. در آن زمان به علت منحصر به فرد بودن مرکز کامپیوتر دانشگاه در استان فارس، به عنوان مرکز کامپیوتر مشاع استان فارس نامیده شد. از همان اوان، مرکز کامپیوتر علاوه بر مکانیزه نمودن امور مربوط به دانشجویان و سیستم حقوقی کارکنان دانشگاه که در آن مقطع علاوه بر دانشکده‌ها و واحدهای کنونی دانشگاه، دانشکده‌ها و بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی کنونی را نیز در بر می‌گرفت، امور مربوط به ادارات دولتی و شرکت‌های خصوصی مختلف از قبیل شهرداری، بهداری، سازمان آب، سازمان اتوبوسرانی، کارخانه کاشی حافظ، کارخانه لاستیک دنا، کارخانه آزمایش، کارخانه شماره بیست و ... را نیز به عهده گرفت.

این مرکز در آغاز با کامپیوتر IBM 1620 که از نسل دوم کامپیوترها بود شروع به کار کرد. دانشگاه شیراز شاید اولین و یا دومین دانشگاهی بود که از این ابزار شگفت‌انگیز به خوبی استفاده کرده است.پس از آن مرتبا با پیشرفت تکنولوژی کامپیوترهای جدید جایگزین کامپیوترهای قبلی گردید. در سال ۱۳۵۵ برای اولین بار در ایران سیستم عامل VM روی کامپیوتر Mainframe دانشگاه شیراز نصب گردید. و به این ترتیب بقیه کاربران نیز می‌توانستند از کامپیوتر هم‌زمان با خدمات آموزشی استفاده کنند و سیستم DOS خدمات آموزشی تبدیل به سیستم عامل OS گردید که تحت VM به صورت هم‌زمان با بقیه کاربران کار می‌کرد. در سال ۷۳ با توجه به گسترده‌تر شدن VM و قدرتمندگردیدن کامپیوترها سیستم ONLINE خدمات آموزشی و حقوق و دستمزد طراحی گردید .اولین واحدی که به Mainframe دانشگاه وصل شد مرکز جمعیت شناسی بود که با سیم مسی توسط مودم هایی با پورت RS-232 به صورت online در سال 76 به تبادل اطلاعات پرداخت.

در اوایل دهه 80 با توجه به نیاز مبرم دانشگاه به برنامه های تحت وب، ایجاد بستر مناسب شبکه دانشگاه یکی از اولویت های اصلی مرکز کامپیوتر گردید و پروژه اتصال تمامی دانشکده ها و واحدها به مرکز کامپیوتر در دست اقدام قرار گرفت و اکثر واحدها و دانشکده ها از طریق فیبر نوری خصوصی به طول بیش از 100km به مرکز کامپیوتر متصل شدند و در آخرین فاز این پروژه دانشکده های کشاورزی و دامپزشکی که در خارج از شهر شیراز می باشند به این مرکز متصل گردیدند. پس از آن با توجه به بستر مناسب ایجاد گردیده، بسیاری از خدمات دانشگاه تحت وب ارائه گردید و فعالیت های زیادی در راستای آموزش و فرهنگ سازی جهت استفاده از امکانات جدید توسط این مرکز صورت گرفت، در سال 84 سیستم خدمات آموزشی به صورت سامانه تحت وب جایگزین سیستم قبلی گردید و Mainframe به طور کامل حذف شد.

با توجه به نیاز روز افزون واحدها به اینترنت پهنای باند اینترنت دانشگاه از 10mb/s در سال 85 به 400mb/s در سال 94 رسید و هم اکنون 620 mb/s می باشد. در سال 93 نیز جهت ارائه سرویس بهتر به کاربران ایجاد تغییر و بهینه سازی زیر ساخت شبکه دانشگاه مورد توجه قرار گرفت و این مرکز اقدام به تغییر زیر ساخت منطبق با استاندارهای روز نمود.

در سال 87 با همگام با توسعه فناوری اطلاعات مرکز کامپیوتر به مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات تغییر نام داد، با توجه به مسئولیت مرکز فناوری اطلاعات در نظارت، توسعه و نگهداری شبکه دانشگاه و ارائه سرویس های شبکه و همچنین توسعه، پشتیبانی و نظارت بر سامانه های نرم افزاری مورد نیاز واحدهای مختلف دانشگاه، این مرکز همواره تلاش نموده است با ارائه طرح های جدید و کاربردی و به روز رسانی زیر ساخت و سامانه های دانشگاه در جهت بهبود ارائه خدمات گام بردارد. در همین راستا با تدبیر،دور اندیشی و ریسک پذیری مدیر مرکز و تعهد، تخصص و تلاشهای شبانه روزی کارکنان، تاکنون پیشرفت های چشمگیری در زمینه فناوری اطلاعات در دانشگاه شیراز حاصل شده است.