نکته ی امنیتی روز

توجه داشته باشید که کلمات عبور کوتاه و ساده به راحتی قابل کشف هستند و همچنین کلمات عبوری که بدلیل پیچیدگی و طولانی بودن به سختی توسط کاربر وارد میشوند نیز میتوانند به همین اندازه خطرناک باشند.
نکته ی امنیتی روز
شرح وظایف

  • مشاوره فنی در خرید سخت‌افزار، تجهیزات شبکه و نرم‌افزارهای مورد نیاز واحدهای دانشگاه
  • نصب و راه‌اندازی تجهیزات شبکه
  • مدیریت شبکه دانشگاه شیراز
  • رفع مشکلات احتمالی در شبکه اینترانت
  • مدیریت وب سایت دانشگاه شیراز
  • تحلیل، طراحی و پیاده‌سازی و مدیریت نرم‌افزارها و پایگاه‌های اطلاعاتی مورد نیاز دانشگاه :
    • طراحی و پیاده‌سازی نرم‌افزار، وب سایت، پایگاه‌های اطلاعاتی
    • پشتیبانی، به‌ روز رسانی و ارتقاء نرم‌افزارها
    • مشاوره و ارائه راهکارهای علمی
    • برگزاری دوره‌های آموزشی و پیاده‌سازی نرم‌افزارها در سطح دانشگاه
  • ارائه خدمات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به واحدها ... خدمات سخت‌افزاری عبارتند از:
    • مشاوره و راهنمایی در خصوص خرید و تهیه سخت‌افزار
    • ارتقاء سیستم‌ها در واحدهای مختلف
    • عیب‌یابی شبکه از لحاظ توپولوژی و نرم‌افزاری
    • اضافه کردن NODE جهت استفاده از شبکه اینترنت و اینترانت
    • نصب سیستم عامل‌های مختلف و نرم‌افزارهای مربوطه
    • اسمبل سیستم‌های جدید در مرکز
  • کلاس‌های آموزشی جهت ارتقاء کارکنان دانشگاه:
    • مرکز کامپیوتر دانشگاه شیراز از سال ۱۳۷۷ دوره آموزشی کامپیوتر را جهت کارمندان دانشگاه شیراز برقرار کرده‌ است. این کلاس‌ها شامل Dos مقدماتی و پیشرفته، Foxpro مقدماتی و پیشرفته، Winword، Windows، Flash، Frontpage، C، Delphi، Excel و ... بوده که حدوداً ۹۰۰ نفر از کارمندان این دوره‌ها را در مرکز کامپیوتر گذرانده‌اند. از مردادماه ۱۳۸۲ در اجرای ماده ۱۵ مصوبه شماره ۱۳/۲۲۷ ط مورخ ۸۲/۴/۲۲ شورای عالی اداری موضوع تحقق دولت الکترونیک و نظام آموزشی کارکنان دولت، برنامه آموزش فناوری اطلاعات کارکنان در قالب هفت مهارت ابلاغ گردید و بر این اساس مرکز کامپیوتر در برنامه آموزشی خود بازنگری نمود. آموزش فراگیری مهارت‌های ۱ و ۲ اجباری و فراگیری سایر مهارت‌ها بر حسب نیازهای شغلی و با تشخیص دستگاه بلامانع است. مطالب مختصری از هفت مهارت به شرح ذیل بیان گردیده است:
      • مهارت اول: مفاهیم پایه فناوری اطلاعات: در این مهارت داوطلب لازم است که ساختمان فیزیکی کامپیوتر شخصی را بشناسد و مفاهیم و پایه فناوری اطلاعات از جمله ذخیره کردن داده‌ها، حافظه‌ها، کاربردهای نرم‌افزاری متنی بر کامپیوتر در جامعه، کاربرد شبکه‌های اطلاعاتی در پردازش و توزیع اطلاعات را بداند.
      • مهارت دوم: استفاده از کامپیوتر و مدیریت فایل‌ها: داوطلب بایستی دانش و صلاحیت لازم برای استفاده از عملکرد پایه کامپیوتر شخصی و سیستم عامل را دارا باشد و با محیط سیستم عامل کار کند و فایل‌ها و فهرست‌ها و زیرفهرست‌ها را مدیریت و سازماندهی نماید و بداند که چگونه آنها را کپی کند و انتقال دهد و حذف نماید.
      • مهارت سوم: واژه‌پردازها: در این مهارت توانایی استفاده از کاربردهای واژه‌پردازها در کامپیوتر شخصی و صلاحیت لازم برای استفاده از قابلیت‌های پیشرفته‌تر واژه‌پردازها مانند ایجاد جداول استاندارد، استفاده از عکس و تصویر در یک متن را انجام دهد.
      • مهارت چهارم: صفحه گسترده ها: در این مهارت لازم است اعمال ریاضی و منطقی استاندارد را با استفاده از فرمول‌ها و توابع پایه و ایجاد نمودارها را انجام دهد.
      • مهارت پنجم: بانک اطلاعاتی: این مهارت به دو بخش تقسیم می‌شود: بخش اول مهارت و توانایی در طراحی یک بانک اطلاعاتی با استفاده از بسته‌های نرم‌افزاری استاندارد و بخش دوم توانایی برای بازیابی اطلاعات از بانک اطلاعات ایجاد شده با استفاده از ابزارهای موجود، درخواست و جستجو و انتخاب و مرتب‌سازی می‌باشد.
      • مهارت ششم: ارائه مطالب: در این مهارت وظایفی همچون ایجاد، شکل دادن و آماده کردن مطالب برای ارائه و نمایش را انجام می‌دهد و می‌تواند اعمال پایه برای کار با گرافیک و نمودار و استفاده از انواع نمایش اسلاید را انجام دهد.
      • مهارت هفتم : اطلاعات و ارتباطات: این مهارت به دو بخش تقسیم می‌شود: بخش اول اطلاعات لازم در امور پایۀ جستجو در وب را با استفاده از نرم‌افزارهای کاربردی و موتورهای جستجو فراگیری نماید و گزارشات جستجو و صفحات وب را چاپ نماید. بخش دوم باید از نرم‌افزارهای پست الکترونیک برای ارسال و دریافت پیام استفاده نماید.
  • مدیریت سامانه آموزشی ـ دانشجویی
  • اختصاص پست الکترونیک و سرویس تلفنی جهت اعضای هیأت‌علمی و دانشجویان دکتری
  • راه‌اندازی سامانه Accounting متمرکز جهت استفاده از اینترنت برای کلیه کاربران دانشگاه (دانشجو، کارمند، هیأت‌علمی)
  • تجهیز کلیه خوابگاه‌ها به اینترنت و پوشش کامل به صورت Wireless یا ADSL